HOE INPAKKEN?

26 juli 2017
Profielfoto lsu-coach

Vier Delen:

1. Aan de slag en organisatie
2. Effectief en Efficiently
3. Afwerking
4. Wat van professionele verhuizers te verwachten

Er zijn maar weinig mensen die uitkijken naar het inpakken bij een verhuis. Maak het uzelf gemakkelijk en start met ECHTE verhuisdozen. Deze zijn erg stevig, niet duur en maken het inpakken gemakkelijk. Zij zijn makkelijk stapelbaar en er zijn speciale maten voor boeken en kledij. Verhuisfirma’s kopen ze achteraf vaak terug van u aan een iets lagere prijs!

Deel 1.

  • Aan de slag en organisatie.
    Verzamel alle benodigde verhuisdozen van verschillende maten om verschillende spullen in te verpakken. Leg klaar: bubbel-plastiek, verhuisdoeken, speciaal inpakpapier, verpakkingstape, markeerpennen, stickers/labels.
  • Maak een overzichtslijst
    Reservering verhuisfirma.
    Cash geld voor betaling.
    Huisdieren checklist
    Belangrijke documenten.
  • Neem een koffer voor elk familielid, alsof u op reis gaat.
    Voorzie: zeep, tandenborstel en tandpasta, toiletartikelen, reservekledij, … alles wat u de eerste dagen nodig heeft na uw verhuis is dan makkelijk bereikbaar.
    Hou deze koffers op een aparte plaats zodat ze niet met de rest van de verhuis gemengd worden.
    Hou hier ook uw belangrijke documenten bij.
  • Verzamel wat oude kleren die je kan gebruiken voor het opvullen van dozen met breekbare spullen, zoals: glaswerk, lusters, kunstwerken, etc.
  • Maak foto’s van gecompliceerde aansluitingen zoals de achterzijde van uw tv/dvd/radio, speciale sierlijsten, …

 

Deel 2.

  • Effectief en efficiënt inpakken.
    Maak een ruim inpakstation in uw huidige woning. Je hebt een grote open ruimte nodig waar je kan slepen en neerzetten, herverpakken, labelen, etc.
    Het is hier dat je je dozen, verpakkingsmaterialen, pennen, tape en labels gebruikt.
    Verzegel elke doos en voorzie elke doos van een label: in welke kamer deze spullen stondin in de oude woning, naar welke kamer deze spullen gaan in de nieuwe woning. Maak eventueel een schets van de oude en de nieuwe woning en geef elke ruimte een naam en een nr, waarbij je de nummers van oude en nieuwe kamers op het label van de doos schrijft. Vb slpk1-> slpk1.
    Schrijf een nummer, kamernaam en inhoud op elke doos nadat je hem sluit. Op deze manier, als je X aantal dozen hebt, weet je wanneer er 1 ontbreekt.
  • Verpakking
    Wikkel elk stuk afzonderlijk goed in, in genoeg lagen, in de speciale papier- of plastiekverpakking, noppenfolie of kleding. Plaats items in een doos met uiterste zorg in de best mogelijke positie om schade te voorkomen. Zwaardere stukken moeten worden geplaatst op de bodem en lichtere artikelen worden bovenaan in de dozen gelegd. Plaats zo veel items als mogelijk in elke doos om te bezuinigen op het aantal dozen dat je nodig hebt.
    Verpak zware voorwerpen: zoals boeken, speelgoed, enz in kleine dozen. Speciale verhuisdozen voor boeken vermijden overgewicht.
    Verpak breekbare voorwerpen met extra zorg en aandacht. Gebruik eventueel meerdere lagen lakens of bubbelplastiek om dergelijke items in te wikkelen.
    Tussen breekbaar cosmetica ook verpakkingsmateriaal voorzien. Gebruik kranten of papier om lege ruimtes van kisten of kartonnen dozen op te vullen.
  • Verpak alles kamer per kamer!
    Dit maakt het uitpakken veel eenvoudiger.
    Dit maakt het ook gemakkelijker voor de verhuizers. Op uw vraag zetten ze elke doos in de bijhorende kamer.
  • Grotere items.
    Plaats bvb hardware, bed-onderdelen, kastonderdelen in aparte zakken, en dit volgens de inhoud en de kamer. Houd alle zakken in een doos met het juiste gereedschap – inbussleutels, schroevendraaiers, tangen, etc. Dit zal het gemakkelijker maken om alles weer in elkaar te zetten nadat u bent verhuisd. Zorg ervoor dat u de gereedschapskoffer bijhoudt in een centrale plek waar iedereen hem kan vinden. Dit zal het monteren van een stuk veel makkelijker maken. Leg daarin ook de kleine dingen zoals afstandsbedieningen, dozen met nagels en spullen die je onmiddellijk nodig hebt na de verhuizing.
  • Ruim elke kamer op, te beginnen met de keuken. Hou enkel spullen die je nog gebruikt.Vul de doos ‘open eerst’ als laatste. Hierin leg je alle items die je gebruikt tot vlak voor de verhuis. Zoals afwasmiddel, een spons, een rol keukenpapier, Kleenex, een paar pennen, schaar, plastic/papieren borden/vorken, een flesopener, handdoeken voor elk gezinslid, één brood, keukengerief, enz.
  • Houd in gedachten dat iedereen zijn handen moet kunnen wassen en drogen, eten, douchen, enz. Eventueel ook: snoep, snacks, energybars, drank, … Hou rekening met lage suikerspiegel op de verhuisdag! Dit is een goede manier om ‘slechte humeuren’ te vermijden.

Deel 3.

Afwerking

  •  Stapel de dozen als u klaar bent met inpakken, plak ze dicht en label ze. Probeer ze gestapeld in de betreffende kamers te houden. Houd alle stekkers, multistekkerdozen en adapters in een specifieke doos bij mekaar. Dat bespaart later veel tijd. Plaats alle schroeven of bouten terug in een kastonderdeel (bvb in een zak in een schuif) nadat het uit elkaar is genomen. Op deze manier kan u het bed snel terug monteren en de lampekap weer onmiddellijk op haar plaats zetten.
  • Tel nu het aantal dozen. Heeft u extra tape nodig? Dient de verhuisfirma een grotere vrachtwagen mee te brengen? Zijn er dozen die je zelf wil verhuizen?
  • Kijk tijdens de verhuis in elke kamer en zorg ervoor dat alles is verwijderd. Plaats ‘last minute items’ samen in één kamer. Wanneer u zeker weet dat elke kamer leeg is, dan is het tijd om de deur achter u dicht te trekken!

Deel 4.

Wat te verwachten van professionele verhuizers?

  • Professionals verwachten dat uw huis is georganiseerd voordat ze aankomen. Professionele verhuizers zijn gespecialiseerd in het efficient en veilig verplaatsen van alles van de ene woning naar de andere.
    Goede Ideeën zijn onder andere: Groepeer alle kleine items in dozen (boeken, servies, enz.) Markeer kwetsbare producten. Verwijder oude spullen op voorhand. Label dozen met de nieuwe locatie.
  • Professionals organiseren de verhuis zo dat uitpakken makkelijk wordt. Goede verhuizers zijn methodisch. Ze verpakken en verhuizen kamer per kamer.
  • Professionals weten hoe ze meubels snel uit mekaar kunnen halen, vlot en veilig manoevreren om ze uit de woning te halen, veilig in de truck vastzetten en efficient terug monteren in de nieuwe woning.
  • Meubilair breekt wanneer het kan bewegen in de vrachtwagen. Professionele verhuizers zorgen voor een efficiente en veilige stapeling van al uw spullen in de vrachtwagen. Zij gebruiken dekens en speciale linten om alles vast te zetten zodat in geval van een noodstop al uw spullen heel blijven.
  • Professionals zijn deels verzekerd voor eventuele schade aan uw spullen. Vraag ernaar op voorhand. Wenst u een 100% dekkende verzekering, dan kan dat voor een kleine meerkost. Wij raden dit steeds aan.
  • Professionals kunnen een inventaris voor u maken van uw spullen op uw vraag. Dit is zeker nodig bij grote en complexe verhuizingen.
  • Een professionele verhuizer heeft ongeveer vijf uur per 100 vierkante meter nodig om alles in te pakken en te verhuizen. Dit kan variëren, maar het is een goede uitgangssituatie.

 

Een zorgeloze verhuis toegewenst van het hele Uyttendaele-team!

© UYTTENDAELE